TERIMA KASIH BUAT PARA PENDIDIK MANUSIA


Walaupun hukuman-hukuman seperti yang disenaraikan kini sudah DILARANG, namun saya merakamkan ucapan setinggi-tinggi PENGHARGAAN & TERIMA KASIH kepada para guru saya yang telah mendidik saya untuk menjadi manusia dengan hukuman-hukuman tersebut.

DAHULU, arwah Cikgu Awang Sopian (SRB St. Joseph Kuching) menghukum saya ketuk ketampi dan lari keliling padang bolasepak kerana datang lewat ke perjumpaan Pengakap Kanak-Kanak. HARI INI, saya bersyukur kerana dengan itu saya mengatur pelan hidup dan jadual masa saya dengan baik serta masih kekal sebagai ahli Pengakap 

DAHULU, Ustaz Saufi (SRB St. Joseph Kuching) menghukum saya dengan mencubit peha saya sehingga biru kerana memakai selur sekolah pendek ke sekolah. HARI INI, saya bersyukur kerana dengan itu saya jaga aurat saya.

DAHULU, Cikgu Tinie Hassim (MRSM Kuching) menghukum saya berdiri di atas kerusi kerana gagal jawab soalan dalam kelas Sejarah dan saya merajuk dan tidak bertegur sapa dengan beliau. Sehinggalah suatu hari beliau panggil saya ke mejanya di bilik guru dan memohon maaf kepada saya yang membuatkan saya tersentak dan memohon maaf pula kepada beliau. HARI INI, saya bersyukur kerana dengan itu saya tahu betapa mulianya hati seorang guru yang mendidik para pelajarnya untuk berjaya. Nota tambah: saya dapat A1 untuk subjek Sejarah saya dalam SPM 

DAHULU, Cikgu Sulaiman (MRSM Kuching) menghukum saya dengan mengetuk kepala saya dengan helmet kerana memintas jalan beliau dengan tergesa-gesa semata-mata untuk mengejar rancangan TV "Journey To The West" di Dewan Selera sejurus selepas tamat prep malam. HARI INI, saya bersyukur kerana dengan itu saya amat segan memintas perjalanan guru saya melainkan dengan izin mereka.

DAHULU, Ustaz Faizul Faiizi (MRSM Kuching) menghukum saya dengan menggertak saya kerana tidak menjaga solat ketika Jambori Percubaan BIMP-EAGA di kaki Gunung Serapi, Sarawak. Namun selepas itu beliau jadikan saya teman berborak pelbagai isu sehingga ke Subuh dengan wudhu' Solat Isya' sambil mengatur komputer sekolah. HARI INI, saya bersyukur kerana dengan itu telah menjadi titik tolak untuk saya mendalami Islam serta melibatkan diri dalam gerak kerja dakwah.

DAN banyak lagi hukuman-hukuman daripada para guru saya yang saya syukuri HARI INI namun tidak berkesempatan untuk saya coretkan di status ringkas ini. Boleh saya katakan, dengan hukuman-hukuman itu maka saya berusaha menjadi manusia dan bukannya ROBOT ataupun BINATANG yang bertopengkan manusia.

TERIMA KASIH BUAT PARA PENDIDIK MANUSIA :)

Comments